Księgowość dobrze prosperującej firmy to zagadnienie bardzo skomplikowane, dlatego niekiedy pojawiają się błędy. Jak się jednak okazuje, nie tylko przedsiębiorstwa dużej wielkości są na to narażone - właściciele jednoosobowej działalności gospodarczej często decydują się na samodzielne prowadzenie ksiąg rachunkowych, dlatego nawet niewielkie wartości mogą być okraszone błędami. Przedstawiamy listę pomyłek, które zdarzają się najczęściej.
Podczas ewidencji zdarzeń księgowych może dojść do wielu błędów. Jednym z podstawowych jest rozliczanie wydatków oraz składanie rocznych rozliczeń PIT w niewłaściwych okresach lub po upływie obowiązującego terminu. Wielu przedsiębiorców decydujących się na samodzielne prowadzenie działalności nie potrafi prawidłowo rozliczać wydatków amortyzacyjnych oraz błędnie rozlicza transakcje zagraniczne związane między innymi z importem towarów i usług. Stosunkowo błahą, ale bardzo często pojawiającą się nieprawidłowością jest również brak wymaganych załączników w zeznaniach podatkowych oraz nieumiejętne rozliczanie faktur zakupowych, które ma miejsce na przykład w momencie, gdy na dokumencie nie pojawi się numer NIP. Błędem jest także nieprawidłowe przechowywanie dokumentacji księgowej, czyli niszczenie lub wyrzucanie jej zbyt wcześnie. Należy pamiętać, że - zgodnie z przepisami prawa - nie można tego robić wcześniej niż przed upływem pięciu lat.
Nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę z faktu, iż nie każdy poniesiony wydatek może być wpisany w koszty uzyskania przychodu. W naszym kraju panuje bowiem błędne przekonanie, że przysłowiowe “wrzucanie w koszty” może obejmować dosłownie wszystkie zakupione przedmioty. Jak się jednak okazuje, kosztami uzyskania przychodu mogą być jedynie wydatki ponoszone na rozwój lub utrzymanie działalności gospodarczej. Ponadto, możliwość zaliczenia wydatków do wspomnianych kosztów nie jest równoznaczne z możliwością odliczenia od nich podatku VAT. Same deklaracje związane z wspomnianym podatkiem również bardzo często są składane po upływie wyznaczonego terminu, a niektórym przedsiębiorcom zdarza się nie płacić wyliczonej kwoty.
Jakiekolwiek błędy w księgach rachunkowych skutkują określonymi karami nakładanymi na przedsiębiorcę. Co ważne, nie ma znaczenia, czy błędy zostały popełnione przypadkowo, czy celowo, a ponadto nie bierze się pod uwagę tego, czy przedsiębiorca jest za niego odpowiedzialny bezpośrednio, czy też za pomyłkę jest winna inna osoba, która została wyznaczona do tego typu działań. Odpowiedzialność zawsze ponosi właściciel działalności, co wynika z przepisów karno-skarbowych. Sankcje z reguły przybierają formę grzywny, a niekiedy są nakładane w formie systematycznego naliczania odsetek za każdy dzień zwłoki.
Jak zatem uniknąć błędów? Najlepszym rozwiązaniem jest rzecz jasna zatrudnienie specjalistów z doświadczonego biura rachunkowego, dzięki którym ryzyko popełnienia błędów będzie minimalne. Jeśli chcesz, by księgi rachunkowe były prowadzone skrupulatnie, a dokumenty były przechowywane wystarczająco długo, zgłoś się do KFA Accounting.
Wprowadzenie Polskiego Ładu oznacza prawdziwą rewolucję w podatkach. Czy wskazany program sprawi, że spółki komandytowo-akcyjne, niecieszące się dotychczas dużą popularnością,…
Zobacz więcejMożliwość wliczania pewnych wydatków w koszty firmowe to niesamowicie wygodne rozwiązanie. Niektórzy przedsiębiorcy nie korzystają jednak z tego przywileju dobrze…
Zobacz więcejDeklaracje podatkowe to temat, który dotyka niemalże każdego z nas. Co roku kwestia związana z rozliczaniem PIT budzi wiele emocji,…
Zobacz więcej