Ulga na ekspansję - kto może z niej skorzystać?

Ulga na ekspansję - kto może z niej skorzystać?

Podatnicy od stycznia zmagają się z wieloma zmianami w związku z wprowadzeniem Polskiego Ładu. Jedną z nich jest możliwość skorzystania z nowej preferencji, jaką jest ulga na ekspansję.

Najważniejsze zmiany

Zanim przejdziemy do zasad związanych z uzyskaniem ulgi na ekspansję, warto wiedzieć, jakie są najważniejsze zmiany związane z tą preferencją. Dzięki niej przedsiębiorstwo może odliczyć koszty, które musi ponieść, aby rozszerzać swoje rynki zbytu. Jest to więc swego rodzaju wsparcie dla firm, które pragną zwiększać przychody i rozwijać się. Co ważne, wydatki poniesione w ramach ekspansji mogą zostać odliczone dwa razy: w ramach ulgi, a także jako koszty uzyskania przychodu.

Ulga na ekspansję - jakie koszty można w niej uwzględnić?

Ulga na ekspansję to potoczna nazwa ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2105; ost. zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2469). Jak już zostało wcześniej wspomniane, głównym celem jej wprowadzenia jest dawanie wsparcia firmom, które decydują się na rozwój swojej działalności poprzez poszukiwanie nowych rynków zbytu. Można w niej uwzględnić takie koszty, jak:

  • koszty uczestnictwa w targach (organizacja miejsca wystawowego, zakup biletów dla podatnika i jego pracowników, zakwaterowanie, wyżywienie),
  • koszty działań promocyjno-informacyjnych,
  • koszty związane z dostosowaniem opakowań,
  • koszty certyfikacji towarów i rejestracji znaków towarowych,
  • koszty przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu.
Warto pamiętać, że ulga na ekspansję jest preferencją ograniczoną kosztowo - można odliczyć maksymalnie 1 mln zł rocznie.

Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję?

Ulga na ekspansję jest preferencją przeznaczoną dla przedsiębiorców, którzy sprzedają produkty. Obejmuje wszystkie przedsiębiorstwa, w tym również małe i średnie podmioty, które decydują się na ekspansję na rynki zagraniczne i krajowe. Pojawia się jednak wiele wątpliwości co do tego, co tak naprawdę oznaczają wspomniane “produkty”. Ministerstwo Finansów potwierdziło niedawno, że chodzi o rzeczy materialne wytworzone przez podatnika. Muszą być one zdolne do samodzielnego występowania w obrocie, a zatem usługi nie są produktem objętym ulgą na ekspansję.

Warunki skorzystania

Bardzo ważnym warunkiem związanym z ulgą na ekspansję jest fakt, iż podatnik jest zobowiązany do zwrócenia ulgi, jeśli jego przychody ze sprzedaży produktów nie wzrosną w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych. Przepisy wymagają, by podatnik:

  • uzyskał przychody większe w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów,
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych,
  • osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Rozwój firm jest niemożliwy, gdy ta nie szuka nowych rynków zbytu. Ekspansja wymaga jednak znacznych nakładów, które - dzięki uldze - mogą zostać odliczone.

Zobacz też

Co można wliczyć w koszty firmowe?

Co można wliczyć w koszty firmowe?

Możliwość wliczania pewnych wydatków w koszty firmowe to niesamowicie wygodne rozwiązanie. Niektórzy przedsiębiorcy nie korzystają jednak z tego przywileju dobrze…

Zobacz więcej
Podatek progresywny - kiedy warto na niego się zdecydować?

Podatek progresywny - kiedy warto na niego się zdecydować?

Młodzi przedsiębiorcy mają do podjęcia dużo bardzo ważnych decyzji. Jedną z nich jest metoda opodatkowania. Warto zapoznać się z regułami…

Zobacz więcej
Kiedy należy skorzystać z pełnej księgowości?

Kiedy należy skorzystać z pełnej księgowości?

Ewidencjonowanie operacji gospodarczej firmy to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Istnieją jednak różne sposoby rejestrowania tych działań. Należy wyróżnić przede wszystkim księgowość…

Zobacz więcej