Księgi rachunkowe - z jakich elementów się składają?

Księgi rachunkowe - z jakich elementów się składają?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, do prowadzenia ksiąg rachunkowych zobowiązane są nie tylko spółki handlowe, lecz też w zależności od dochodów spółki osobowe, przedstawiciele firm zagranicznych czy nawet jednostki samorządu terytorialnego. Ich brak może być traktowany nawet jako przestępstwo skarbowe, dlatego dzisiaj o tym, jak księga powinna wyglądać.

Księga główna

Pierwszym elementem księgi rachunkowej, od którego zaczniemy, jest księga główna. Najprościej możemy wytłumaczyć ją jako zbiór wszystkich kont syntetycznych, które są wykorzystywane przez dany podmiot, na przykład firmę. Stosowana jest w tym wypadku zasada podwójnego zapisu, na dwóch kontach jednocześnie w myśl zasady winien i ma. Konieczne jest, aby znalazły się tutaj salda początkowe aktywów i pasywów, co umieszcza się pod datą otwarcia ksiąg. Informacje, które są tutaj zawarte, mogą dotyczyć przykładowo wynagrodzeń, czy rozliczania się z naszymi kontrahentami.

Dziennik

Kolejnym, bardzo istotnym elementem księgi rachunkowej jest właśnie dziennik. Co tam musi być umieszczone? Będą to zapisy, ułożone w sposób chronologiczny wszystkich operacji gospodarczych. Bardzo istotne jest w tym przypadku, aby informacje, które tam znajdziemy były oznaczone w taki sposób, aby następnie nie było problemu powiązać je z dowodami księgowymi. Znajdziemy tam adnotacje dotyczące kwoty i rodzaju dokonanej operacji i osoby, która ją zaksięgowała. W każdym dzienniku powinno znaleźć się także miejsce na uwagi do umieszczonych tam transakcji.

Księgi pomocnicze

Chcąc powiedzieć jak najprościej - w księgach pomocniczych powinno znaleźć się to, na co nie było miejsca w księdze głównej. Jest to miejsce, aby zawrzeć szczegóły, dotyczące właśnie zapisów księgi głównej. Bardzo ważne jest jednak to, w jaki sposób wskazana dokumentacja jest prowadzona. Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa konta ksiąg pomocniczych można prowadzić w formie:

  • ewidencji ilościowo-wartościowej,
  • ewidencji ilościowej obrotów,
  • wartościowej obrotów i stanów towarów oraz opakowań,
  • odpisywania w koszty.
Znajdować może się tutaj rejestr chociażby operacji sprzedaży i kupna, wynagrodzeń dla pracowników, wydatkowania gotówki czy rozliczania się z firmami, z którymi współdziałamy.

Zestawienie obrotów i sald

Ostatnim, o czym dzisiaj wspomnimy jest zestawienie obrotów i sald. Sporządzane jest ono na koniec każdego okresu sprawozdawczego (co ważne, nie może być to jednak rzadziej niż pod koniec każdego miesiąca). Znaleźć powinny się tam między innymi salda kont w dniu otwarcia księgi rachunkowej oraz salda właśnie w dniu, kiedy zestawienie jest przygotowywane. Istnieją różne metody ich prowadzenia: ich dobór zależny jest od osoby, która księgę prowadzi, a także od charakteru działalności.

Prowadzenie ksiąg rachunkowych może zdecydowanie przysporzyć wielu problemów, dlatego warto jest oddać to zadanie doświadczonej firmie. KFA Accounting oferuje prowadzenie pełnej księgowości, mając na uwadze przede wszystkim dobro Twojej działalności!

Zobacz też

Wysokość wynagrodzenia przestojowego - jak obliczyć?

Wysokość wynagrodzenia przestojowego - jak obliczyć?

Jakie prawa ma pracownik w przypadku przestoju w firmie? Jest to temat szczególnie gorący z perspektywy ostatnich zmian, jakie zostały…

Zobacz więcej
Powody, dla których powinieneś wykupić ubezpieczenie na życie

Powody, dla których powinieneś wykupić ubezpieczenie na życie

Nie ma wątpliwości, że wykupienie ubezpieczenia to mądra i rozważna decyzja. Wybierając ubezpieczenie na życie i zdrowie, zabezpieczamy się w…

Zobacz więcej
Rozliczenie VAT i PIT przy umowie barterowej

Rozliczenie VAT i PIT przy umowie barterowej

Wiele przedsiębiorców coraz częściej decyduje się na rozliczanie się z kontrahentami za pomocą umowy barterowej. Nie jest to więc wynagrodzenie…

Zobacz więcej